BOEKRECENSIE: Girl Online-serie van Zoe Sugg

Ik heb er een tijdje over gedaan om alle drie de boeken uit de Girl Online-serie te lezen. Niet omdat ik er niet doorheen kwam, maar omdat er een hoop andere dingen tussendoor kwamen. Ik geef toe dat ik er bij het eerste boek even moest inkomen, maar toen ik eenmaal in het verhaal zat, vloog ik er doorheen. Na het lezen van deze drie boeken kan ik niet anders dan compleet verliefd zijn op Penny en ook op Noah.

Underline

FLAPTEKST

Penny heeft een geheim: onder de alias Girl Online blogt ze over schooldrama’s, jongens, haar rare, chaotische familie en de paniekaanvallen die ze sinds kort heeft. Wanneer alles alleen maar slechter lijkt te gaan, stuurt haar familie haar naar New York. Daar ontmoet ze de knappe en gitaar tokkelende Noah. Penny wordt verliefd en natuurlijk houdt ze elke ontwikkeling bij op haar blog. Maar Noah heeft ook een geheim, een geheim dat Penny’s dekmantel in gevaar brengt. En erger nog: ook haar belangrijkste vriendschap komt hierdoor op het spel te staan.

Underline

RECENSIE

“Onthoud het goed, Penny. Het is jij en ik tegen de rest van de wereld.”

Omslagen: NL

Ik vind alle drie omslagen prachtig. Er zit weinig tot geen verschil tussen de Nederlandse en de Engelse omslagen. Ik kocht het eerste boek deels omdat ik het zo vaak voorbij had zien komen, maar ook deels omdat de cover me echt trok in de winkel. Het spreekt en er staan kleine elementen gerelateerd aan het verhaal op de voorkant. De kleuren zijn lekker fel en zo met z’n drieën staan ze heel mooi in mijn boekenkast. Echte plaatjes zijn het.

“Ik was zijn beginincident, het was onze film en het veranderde voorgoed ons leven.”

Volwassen worden
Het hoofdpersonage uit het verhaal is Penny. Ze zit midden in die periode van haar leven waarin je over alles onzeker kunt zijn, maar waarin je tegelijkertijd ook belangrijke beslissingen moet nemen over je eigen toekomst. Dat komt duidelijk terug in alle drie de boeken. Penny weet niet zo goed wat ze later precies wilt gaan doen… of nee dat is niet helemaal waar… Ze weet wel dat ze fotograferen heel leuk vindt, maar ze heeft er niet het vertrouwen in dat ze er genoeg talent voor heeft om daar later haar beroep van te maken. Af en toe kwam ze een beetje kinderachtig over, jonger dan dat ze eigenlijk is. Maar op andere momenten was ze juist weer heel volwassen. Dan sprak ze met zoveel ervaring of deed ze iets waarvan ik dacht: dat zou ik op jouw leeftijd nog niet hebben gezegd of gedaan. Maar gelukkig heb ik me tijdens het lezen geen een keer aan haar geïrriteerd, wat nogal eens kan gebeuren tijdens het lezen van een YA. Ik heb me juist weer wel af en toe geïrriteerd aan Noah, omdat hij zich op sommige momenten gewoon heel raar gedroeg tegenover Penny.

Kijkende naar alle drie de boeken hebben beide personages een grote ontwikkeling doorgemaakt en zijn ze allebei na veel nadenken gekomen tot belangrijke inzichten in hun eigen leven. Ik heb beide personages en alle bijpersonages redelijk goed leren kennen. Sommigen vond ik fantastisch, zoals de überslimme Elliot en zijn love interest Alex. Anderen vond ik knap vervelend en hadden van mij na boek één weg kunnen blijven, zoals Megan. Het enige jammere vond ik dat ik, voor mijn gevoel, heel weinig momenten heb gelezen van Penny en Noah samen, met uitzondering van het eerste boek. Ik had het niet erg gevonden als er ook hoofdstukken vanuit zijn kant zouden zijn verteld, in plaats van alleen vanuit Penny. Je krijgt namelijk wel wat van zijn problemen mee, maar ik wilde gewoon zo graag in zijn hoofd kijken. Maybe we can have a Noah-book soon?

“Soms is de held van het sprookje niet de knappe prins. Soms ben je het zelf.”

Simpel, beeldend en herkenbaar
Ik vond het eerste boek uit de serie het minste boek, niet qua verhaal, maar wel qua schrijfstijl. Ik weet niet of dat met de vertaling te maken had of gewoon met hoe het boek was geschreven. Maar ik kwam makkelijker door het tweede en het derde boek. Vooral de laatste twee boeken kon ik toen ik eenmaal was begonnen, niet meer wegleggen. Ik wilde gewoon weten wat er zou gebeuren met Penny en Noah. Het zijn geen literaire hoogstandjes, maar ze lezen lekker snel weg. Ze zijn best simpel geschreven, je gaat geen ingewikkelde zinsconstructies of tierelantijnen vinden, maar dat hebben deze boeken ook niet nodig. Het verhaal is recht voor zijn raap en hetzelfde geldt voor de manier waarop het verhaal is gebracht. En daar is het verhaal ook sterk genoeg voor.

Het mag dan simpel geschreven zijn, maar er zijn wel veel beelden gebruikt. Daarmee probeert de auteur een bepaald gevoel over te brengen en dat lukt goed. Je kunt je prima voorstellen hoe Penny zich in een bepaalde situatie moet voelen. Ik vond de blogposts ook een hele leuke toevoeging aan het verhaal. Het is echt iets dat deze boeken uniek maakt. Het past bij de wereld van nu, blogs schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Het is ook wel iets eigens van de auteur, Zoella. Ze heeft zelf een blog en YouTube-kanaal, dus ze weet als geen ander hoe zoiets in zijn werk gaat. Het maakt het verhaal realistisch en geloofwaardig. Als blogger wist ik zelf hoe fijn het is om dingen van je af te schrijven en dat zag ik Penny ook doen. Ik kon me misschien niet helemaal met Penny identificeren, omdat ze nog heel jong is, maar dat is dan wel weer herkenbaar. Ook de paniekaanvallen van Penny zijn heel reëel beschreven.

“Vind je het niet heerlijk om iemand tegen te komen met wie je gelijk een klik hebt? Het is dan net of jullie levens perfect bij elkaar aansluiten, en je vraagt je af hoe je ooit zonder diegene hebt kunnen leven.”

Serieuze thema’s
Ik was bang dat de boeken een beetje een hype zouden zijn. Een bekende YouTuber die een boek schrijft dat wordt sowieso een bestseller, vooral onder de jongeren. Dat zegt niks over het boek zelf. Maar ik ben zeker niet teleurgesteld, de boeken zijn erg vermakelijk. Ik heb zelfs een aantal keer wat traantjes gelaten. Het zijn leuke boeken voor tussendoor. Er komen zelfs best wel wat serieuze thema’s voorbij, zoals: paniekaanvallen, onzekerheid, en je niet op je plaats voelen, en dat verpakt in een hoop schattigheid en veel liefde.

Ik zou willen dat ik de boeken uit de Girl Online-serie uit mijn geheugen kon verwijderen, zodat ik helemaal weer overnieuw zou kunnen beginnen. Het is een zoet en schattig verhaal met een likeable hoofdpersoon en een knappe en schattige love interest. Over volwassen worden, je eigen keuzes maken, meer vertrouwen krijgen in jezelf en de liefde. Heb je wat tijd over en ben je op zoek naar een makkelijk leesbaar verhaal waarvan je hart gaat smelten? Dan zijn de Girl Online-boeken echte aanraders!

“Het is gewoon dat… Penny… Ik weet niet zeker of voor altijd lang genoeg is.”

Girl Online, Girl Online On Tour en Girl Online Going Solo van Zoe Sugg
Verschenen in 2015 en 2016 bij Van Goor